سیده بتول حسینی؛ علیرضا صادقی؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ مهدی دوایی
چکیده
هدف: برنامهدرسی فوقبرنامه میتواند نقش موثری در بهبود برنامهدرسی داشته باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه سنتزپژوهی مولفههای برنامهدرسی فوقبرنامه بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش مقالههای مرتبط با برنامهدرسی فوقبرنامه سالهای 1379 الی 1399 به تعداد 200 ...
بیشتر
هدف: برنامهدرسی فوقبرنامه میتواند نقش موثری در بهبود برنامهدرسی داشته باشد. در نتیجه، هدف این مطالعه سنتزپژوهی مولفههای برنامهدرسی فوقبرنامه بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش مقالههای مرتبط با برنامهدرسی فوقبرنامه سالهای 1379 الی 1399 به تعداد 200 مورد بودند که تعداد 113 مورد آنها پس از بررسی اولیه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش یادداشتبرداری از مقالههای مرتبط با برنامهدرسی فوقبرنامه بود. دادههای حاصل از یادداشتبرداری با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که برای برنامهدرسی فوقبرنامه 53 مولفه شناسایی شد که مهمترین آنها شامل: 1. اثربخشی فعالیتهای فوقبرنامه، 2. تاثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر رشد اجتماعی و تمامی ابعاد مهارتهای اجتماعی، 3. اجرای اصول و ویژگیهای فعالیتهای فوقبرنامه، 4. علل عدم مشارکت در فعالیتهای فوقبرنامه، 5. تاثیر فعالیتهای فوقبرنامه بر پیشرفت تحصیلی، 6. تاثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بر فعالیتهای فوقبرنامه، 7. نقش مطالعه، ورزش، سخنرانی علمی و کارگاههای آموزشی بر فعالیتهای فوقبرنامه، 8. برنامهها، تشکیلات، نیروی انسانی، بودجه و امکانات فوقبرنامه، 9. هماهنگی فعالیتها بر اساس تمایل، نیازها، علائق و استعدادها، 10. تأمین سلامتی، بالابردن سطح سلامتی و ارتقای سلامت افراد و 11. شناسایی آثار و ارزشهای فعالیتهای فوقبرنامه در راستای تحول در برنامه رسمی بودند.بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه برخی از مهمترین مولفههای برنامهدرسی فوقبرنامه را مشخص ساخت که متخصصان و برنامهریزان بر اساس آنها میتوانند گام موثری در جهت بهبود طراحی و اجرای برنامهدرسی فوقبرنامه بردارند.
پروانه کهریزی؛ بتول فقیه آرام؛ علیرضا صادقی؛ امیر حسین مهدی زاده؛ حسن شعبانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب تدریس چند فرهنگی برای استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه انجام شد.روش شناسی: در این پژوهش از رویکرد آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) و روش تحقیق مصاحبه بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل متخصصین برنامه درسی، روانشناسان تربیتی وجامعه شناسان و مدرسان دانشگاه آزاد ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب تدریس چند فرهنگی برای استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه انجام شد.روش شناسی: در این پژوهش از رویکرد آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) و روش تحقیق مصاحبه بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل متخصصین برنامه درسی، روانشناسان تربیتی وجامعه شناسان و مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه و مبانی نظری جدید داخلی و خارجی بود. روش نمونه گیری از جامعه افراد مذکور از نوع گلوله برفی بود و حجم نمونه با رسیدن به اشباع نظری به 27 نفر رسید و بر اساس روش نمونه گیری ملاک محور 19 منبع مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل متخصصین برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و وجامعه شناسان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 280 نفر به دست آمد. گردآوری داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته انجام شد و یافته های کیفی با روش تحلیل مضمون و به وسیله نرم افزار MaxQDA حاصل شد. گردآوری داده ها در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جهت اعتبار یابی این الگو در بخش کمی از روش تجزیه و تحلیل به صورت تحلیل عاملی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد.یافته ها: یافته های به دست آمده نشان دادند که الگوی تدریس چند فرهنگی از 10 بعد و 29 مؤلفه تشکیل شده اس که بر این اساس ابعاد به دست آمده شامل اهداف(ادراکی اخلاقی رفتاری)، محتوا(سازماندهی، روش های ارائه) تدریس فعالیت های آموزشی و تجربیات یادگیری(رفتار آموزشی روش تدریس نقش و وظایف مدرس ویژگی های تدریس چند فرهنگی پیامد های تدریس چند فرهنگی)؛ ادراک استادان از تدریس چند فرهنگی( دامنه ی تفکرمدرس انعطاف پذیری مدرس سیاست های کلان نظام آموزشی نیروی انسانی مفهوم عملی و نظری تدریس چند فرهنگی)، ارزشیابی(انواع و اصول)، گروهبندی( توجه به همگنی گروه،نا همگنی گروه، توجه به تفاوت های فرهنگی تعداد اعضای گروه، توجه به جنسیت، توجه به سن، توجه به تفاوت های فردی)؛ موانع و مشکلات(ساختاری عملکردی)؛ ویژگی های زمان و مکان( ویژگی های فیزیکی، تجهیزات ، مدت زمان)؛ مواد و منابع یادگیری(ویژگی ها و انواع منابع)؛ ملاک های فعالیت های یادگیری(چالش ها و نقاط قوت) ( که مقدار همه ی آنها بالاتر از مقدار ملاک(3%) بوده است) شناسایی شدبحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش طراحی الگوی تدریس چند فرهنگی برای مدرسان دانشگاه آزاد کرمانشاه ازاعتبار مناسبی برخوردار است.